De feestelijke decembermaand in Moskou!! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu De feestelijke decembermaand in Moskou!! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu

De feestelijke decembermaand in Moskou!!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

08 Januari 2013 | Rusland, Moskou

Nadat papa, mama oma weg waren heb ik de eerste dagen zielig in mijn bed gelegen. Vond het best moeilijk om ze weer weg te zien gaan na die leuke dagen in Moskou met ze. Dan maar afleiding zoeken in die collegebanken wat eigenlijk nog altijd wel leuk is hier. Dinsdag was de dag dat Colin & Rutmer (ja jongens, jullie staan er weer in hoor!) terugkwamen van het tripje in de trein en ff in Baikal en zoals elke dinsdagavond... verplicht college in Piva-management! Ondertussen lekker genieten van alle lekkernijen die ze allemaal uit Nederland hebben meegenomen. Het probleem is dat je dan dus aankomt, dus nog meer sporten is dan het logische gevolg he!

Gelukkig hadden we een feest in Nightclub Up & Down van de universiteit. Altijd gezellig en mooie vrouwen daar! Wederom een leuk avondje maar ik zal het jullie allemaal maar besparen, want anders lijkt het alsof ik hier niets anders doe.

5 december zat eraan te komen en de mooie cadeau’s die ik gekregen had vielen erg in de smaak! De afspraak was dat de goedheiligman ze eigenlijk in mijn schoen zou doen, maar een plastic zak van 1 of andere winkel in Nederland leek mij goed genoeg! De schoen zetten was dus niet zo’n succes ondanks de vele wortelen voor Amerigo en de kilopakken suiker in de schoen (wat overigens echt niet fijn liep!). 5 december werd afgesloten met Mark de strooipiet die het nodig vond de hele dorm te bevuilen met pepernoten.... In elke hoek.. koekkoek!! Iedereen genoot er erg van.

6 december.... Oops.. daar gaan we weer!!
Omdat er te weinig alcohol door de aderen stroomden besloten we de legendarische SПб-tour voor te bereiden. De cafe-keten die zo’n 11 barren heeft in Moskou. Dan zou je denken, ach dat is niks. Maar helaas liggen ze natuurlijk strategisch, ver uit elkaar. Het is geen Potter, Raaf, 3Heere verhaal om ff op de fiets of met de voet te doen. Fietsen is hier sowieso een kamikaze-actie!! Na de logistieke, time-management, financiele en marketing-aspecten te hebben behandeld om deze dag mogelijk te maken werd het doel nog een keer herhaald. 0,5 liter in elke bar, in totaal 11 barren in 11 uur. De merchandise werd gehaald (shirts, spuitbussen etc) en de shirts werden gespoten. De volgende ochtend was het namelijk al zo ver. Bij het kakelen van de haan en de zachte oranje bol die achter de hoge gebouwen vandaan kwam zat het SПб-team al hard te werken om de shirts op tijd af te krijgen. Na high te zijn geworden van de spuitbussen was het tijd! De menige rek en strekoefeningen werden gedaan en toen begonnen we! Ik zal je de rest besparen.. maar... We hebben ’t gehaald hoor!! Vanaf 1 uur ’s middags tot 00.00 ’s nachts, 11 barren gezien, 11 halve liters rijker konden we moe maar voldaan met een kleine hik het bed induiken!(voor meer details verwijs ik u graag naar de foto’s die ook ongeveer op volgorde van tijd staan, denk dat ze genoeg zeggen!)

Ander punt dus!! De examens zaten eraan te komen. De vakken: Organizational Behavior, Marketing, Logistics, Doing Business in Russia, National Economy (in Januari) en Russisch moesten nog afgerond worden. Dat zijn een hoop puntjes en ook deze wilde ik in 1 keer bij elkaar sprokkelen. De allereerste test was eigenlijk een groot marketingplan en een eindpresentatie aan een aantal docenten en leerlingen over een product dat je in de Russische markt wilde gaan neerzetten. Dit ging natuurlijk geweldig en we sloten als groep dit vak af! Bam 8,9!! Organizational Behavior was ook erg goed gegaan. Presenteren met interactief deel, toets en natuurlijk participatie! 8,6!! Logistics sloot mark af met een 6,9 en Russisch spande de troon met een 9,1!! BOEJAAH!! Op Marketing wordt nog gewacht maar ook deze is zeker met een geweldig punt afgesloten omdat mijn leraar zelfs foto’s maakte van mij toen ik aan het presenteren was en deze op VKontakte zette (de Russische versie van Facebook) en vertelde dat Nederlanders erg goed zijn met marketing, ongelooflijk! Nu ben ik al erg van de complimentjes, toch deed deze mij extra goed want dat gebeurt je natuurlijk nooit in Nederland. Een leraar bij ons zou zoiets nooit zeggen.

LMFAO was in het land... We hadden al ongeveer zo’n 3 maanden geleden tickets weten te bemachtigen voor dit uitverkochte.. uhh.. nee!! Evenement! Na 1,5 uur in de rij te hebben gestaan in de kou mochten we eindelijk naar binnen. Gelukkig kwam ik er na 10 minuten achter dat mijn tenen ook nog aan mijn voeten zaten want er kwam weer gevoel in. Sjonge jonge wat was het koud aan het worden in Moskou. Het was inmiddels al -12. Brrr!! Maar er stond ons nog meer te wachten! Daar later meer over. LMFAO dus... de 2 mannen uit Amerika die familie van elkaar zijn, rare kleren dragen, zingen over champagne-showers. Je zou denken dat ’t een of ander circus is maar nee hoor! Wat kunnen zij een show maken zeg! Niet normaal! Geweldige avond gehad en als een 16-jarig meisje dat haar idool voor het eerst ziet staan te springen op de beats! Shots, shots, shots, shots!!

De Russische winter werd kouder en kouder.. Ongeloofelijk koud zelfs. De laagste temperatuur die ik hier voorbij heb zien komen was -26! Brr.. wat was dat koud maar wat was ik blij met mijn warme kleren! Het gevoel dat je neus bevriest als je inademt en de koude benen die je binnen 2 seconden hebt... De gevoelstemperatuur lag nog een stukje lager. Op die dag zelfs ongeveer -32. Dat zijn temperaturen die je niet wil hebben. Een ijzige wind en de kou die in je gaat zitten. Wel vet om te merken dat je neus van binnen bevriest en dat als je, je ogen voor langer dan 2 seconden dichthoudt ze half dichtvriezen. De perfecte tijd om lekker binnen te blijven en verder op zoek te gaan naar de afstudeerstage die ik vanaf februari 2013 ga lopen. Op dit moment hebben we ook gelijk besloten met een aantal om de Dogsledge tour vast te leggen en aan het eind van het jaar, vanaf 1ste kerstdag op de hondenslee te stappen voor 3 dagen in het hoge noorden van Rusland, Karelia. Hier vertel ik later meer over.

Aangezien we hier de mannen Rudi010, Markie020 en Collie030 hebben konden we er op 23 december toch echt niet omheen om het Nederlandse cafeetje weer op te zoeken. Ajax – FC Utrecht stond op het programma en het beloofde weer veel! Maar... een hele lelijke 0 – 0 wedstrijd zorgde voor mineur in beide kampen. Rudi010 was echter later in de 90ste minuut van de volgende wedstrijd toch wel erg blij dat zijn Feyenoord dan wel had gewonnen. Blablabla gefeliciteerd ofzo :S !! haha.

Anna Anoyka, 1 van de Russische buddies hier had ons samen met de duitse enclave uitgenodigd om voor de 1ste en waarschijnlijk de laatste keer in mijn leven de enige echte Borschmas mee te maken. In haar appartementje met 10 mensen aan tafel en het typische Oekrainse gerecht Borsch eten met alles wat erbij hoort. De lekkere salades, het brood en de Borsch waren geweldig en het werd een erg gezellige avond met de fles Hennesey XO erbij. Kerstavond opnam Soviet style was echt leuk om mee te maken. De volgende dag zijn we snel op pad gegaan voor wat thermo-spullen want ’s avonds was het tijd om Moskou te verlaten voor....... De Dogsledge-tour!!

• 08 Januari 2013 - 10:20

Mama:

Hé Mark, wederom een mooi verhaal! Je hebt weer een hoop meegemaakt en.... een mooie 'bijkomstigheid' (haha!) : je hebt al je vakken geweldig af kunnen sluiten! Ben trots op je! Over 16 dagen ben je weer thuis, yeah!

• 08 Januari 2013 - 15:59

Oma:

Hoi Mark.
    Weer met veel plezier je verhaal gelezen.
    Wat fijn om zulke mooie cijfers te halen voor al je examens, proficiat !!!
    Ben erg benieuwd naar de foto,s. Die zie ik wel bij je ouders.
    Groetjes en liefs van Oma

• 08 Januari 2013 - 16:38

Papa:

Ha die Mark,
    echt nog aftellen tot 25-1, en dan ben je weer thuis. Je neefje viert zijn 1ste verjaardag op de 27ste! (speciaal voor jou verzet zodat je erbij kunt zijn)
    Mooi verslag weer en leuk om te lezen. Foto's zitten er niet bij op deze pagina, waar kan ik die vinden?
    Tot snel, papa

• 08 Januari 2013 - 17:49

Marga:

Hey neefie,

Wat heerlijk weer om te lezen! Complimenten voor je mooie cijfers man!
    We kijken uit naar de 27e met de verjaardag van Kai .
    Jorrit is er dan helaas niet bij want die is dan in de Kuip Feyenoord speelt dan tegen Twente .
    Nog ff vol houden jongen tot snel ♥♡♥♡♥

Liefs Marga

• 12 Januari 2013 - 20:57

Rianne:

Ha broer!!

Weer een mooi verslag!!
    Wat maak je toch veel mee... Heel leuk om te lezen.
    Het aftellen is nu echt begonnen he?!
    Over twee weekjes heb je je eerste dag in schaijk er al weer bijna op zitten!!
    Geniet nog van al het moois daar!

x