St. Petersburg, Hieperdepiep e.a. Highlights! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu St. Petersburg, Hieperdepiep e.a. Highlights! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu

St. Petersburg, Hieperdepiep e.a. Highlights!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

23 Oktober 2012 | Rusland, Moskou

Jaa… als je in Rusland bent maak je wel eens nogal wat mee. Daarom heb ik de highlights uit de afgelopen weken gepakt waar ik jullie nu mee lastig ga vallen.

Allereerst de stad van “Peter de grote” St. Petersburg. Zoals elke dinsdagavond zaten we bij Piva(beer)-Management maar dit keer was er iets anders. Nee, we waren gewoon nog steeds zoals altijd in een redelijk beschonken toestand maar er stonden nogal wat tassen van Duitse, Noorse, Franse en Nederlandse komaf. Met 11 personen gingen we 5 dagen naar St. Petersburg toe. Het is de meest noordelijk gelegen miljoenenstad ter wereld en bij het bouwen van de stad heeft Peter, zo mag ik hem nu noemen, inspiratie opgedaan uit Venetie en jawel....!! Amsterdam!!

Eerst was het tijd voor een treinrit van 8,5 uur richting de grote miljoenenstad rond een uurtje of 1 in de nacht. De trein is hier relatief goedkoop want je zit totaal zo’n 16 uur (heen en terug!) in de trein voor ongeveer 45 euro. Eenmaal je tassen in de rekken en zittend op je stoel wat wonderbaarlijk genoeg later een bed moet worden wordt er niet lang nagedacht maar wordt er gelijk een flesje wodka opengetrokken door je gezellige internationale vrienden. Natuurlijk volgt er een hele lange zware nacht die eindigt met lege flessen, overal chips, dobbelstenen en een gruwelijke kater om 9 uur ’s ochtends als je met je houten kop op je houten bankje wakker wordt. Iedereen wordt langzaam aan wakker en er wordt gezocht naar het hostel wat we voor 9 euro p.p.p.n geboekt hadden eerder die week. Als je door de hoofdstraat van St. Petersburg loopt zie je meteen hoe anders het daar is. Je kunt daar lopen zonder telkens op te moeten letten of er geen kuilen of gaten in de weg zitten. 1 lange straat met alleen maar winkels. Winkels als: KFC, Burger King, McDonalds, Pizzahut, barretjes, coffeehouses en af en toe ook nog zelfs de gewone kledingwinkels tussendoor. Franchising houden ze hier nogal van als je zo naar de verdeeldheid van de winkels kijkt.

Maar oh ja... we waren aangekomen in St. Petersburg. Eerst toch nog maar ff die tassen kwijt raken. Midden in de stad, in het centrum lag ons stay-ok hosteltje en eenmaal boven bleek het een superappartement te zijn. Stuk of 6 stapelbedden in een nette grote kamer, een keuken met tv, koelkast en uitgebreide zithoek en zelfs een echte goede badkamer met een douchekop die je niet hoeft vast te houden (zoals we in de dorm wel moeten doen!). Het allerbeste was nog, kwamen we later achter, dat er voor die prijs zelfs ontbijt bij zat. Kaas, brood, pussitee etc.

Het volgende hoogtepunt was de “Hermitage”. Iedereen sprak er al over maar natuurlijk moest ik met mijn eigen ogen het gebouw, de kunst en de historie zien. Normaal ben ik niet zo van de schilderijen maar ik vond het toch erg mooi om te zien en het was voor mij de 1ste keer dat ik echt heel erg geinteresseerd was in een museum. Het was ook wel een geweldig gebouw om te zien en de kunst die binnen hing en stond was super! Van de onbekende oude kunst uit de 15e eeuw tot aan de Rembrandts, Picasso’s en zelfs een Da Vinci! We hebben zelfs een kist gezien die uit het jaar 2 na chr. Stamt. Erg indrukwekkend! (gelukkig hebben we de foto’s nog!) Hierna hebben we gelijk de gemotoriseerde, uit de kluiten gewassen gondel genomen en zijn we op een boottocht geweest door de grachten van St. Petersburg wat overigens een goede manier is om mooie, grote delen van de stad te kunnen zien. De volgende dag kwamen er nog 4 gekke Kroaten bij waar wij Nederlanders, het erg goed mee kunnen vinden. De combinatie sinds St. Petersburg is dan ook dodelijk en er zijn al wat HolKro-azy avonden geweest. Maar dat terzijde.. waar was ik gebleven.. Oh ja!! De volgende dag zijn we naar het “Peter & Paul Fortress” geweest waar ik op schoot heb gezeten bij “Peter the Great” en in een torturemuseum zijn geweest; waar overigens echt zieke dingen voorbij kwamen. Erg indrukwekkend! ’s Avonds heerlijk uit eten geweest. Daarna was het tijd voor beerpong. Voor de leken: http://en.wikipedia.org/wiki/Beer_pong. Ik speelde met de Duits, Pools, Franse combinatie Helmut en natuurlijk zijn wij kampioen geworden met “Team-Schultenbrau”. Daarbij lieten wij de “concurrentie” ver achter ons en was “Team obvious --> Obviously losing!! Tijd om de stad bij nacht maar eens van dichtbij te bekijken... Tijd om uit te gaan! Club Metro werd onveilig gemaakt door.... een hoop drukke pubers en ja hoor.. wij waren er ook! Shit, we zijn de oudsten hier. Ach ja! Dan maar gewoon als een gek gaan dansen! En, Natuurlijk werden hier ook weer de flesjes wodka onder het aanrecht vandaan gehaald en was de avond ook ineens heel snel voorbij (voor het gevoel dan)

Het artilleriemuseum de volgende dag was ook echt mooi om te zien. Raketten van 20 meter lang, 50 verschillende AK-47’s en de grote tanks en rocketlaunchers waren geweldig om te zien. ’s Avonds met z’n allen, ook al waren we moe, en was ik bijna niet gegaan. Toch maar naar een club geweest. Dit keer een club die eigenlijk niet bestond. Of, voor de toeristen eigenlijk niet te vinden, maar toch!! Ja hoor! Een club zonder house, techno etc. In de verbouwde huiskamer van iemand, zo leek het, een groots feest. Het leek op de American-Pie College party die je in de films ziet. Ook de muziek die voorbij kwam was daarop gebasseerd en de HolKro-azy avond was weer compleet. De terugweg naar Moskou duurde lang maar gelukkig had ik een bed van 1,70 meter waar ik precies tussen paste??!!! Sjonge, jonge probeer daar maar eens in te slapen maar toen mijn telefoon leeg was. Was het helemaal erg... Wat nu? Gelukkig kreeg ik van iemand een ipod en heb ik muziek kunnen luisteren. (100x dezelfde nummers).

Dinsdagavond zaten we alweer aan de spa-geel tijdens het verplichte dinsdagavondvak Piva-management. Maar ook deze keer was er iets speciaals. Om 00.00 was het dan zover, het 24e levensjaar brak aan oftewel. Ik werd 23 jaar!!  Hieperdepiep Hoera! Van te voren had ik niet gedacht dat het ik hier zo’n geweldige verjaardag zou kunnen hebben maar toch... Jawel! Zekersteweten!! Om 00.00 ging het licht uit, kwamen ze met een taartje en begon iederen let op.. in het Engels te zingen. Na het taartje uitgeblazen te hebben was het tijd voor de felicitaties. Al snel kwam de Finse groep me feliciteren en te zingen in het Fins. Een traditie werd geboren en iedereen begon na elkaar in zijn/haar eigen taal te zingen. Na 20 minuten happy birthday’s en langzaldieleven te hebben gehoord kreeg ik een aantal cadeautjes en hebben we toch maar besloten om tot 6 uur ’s ochtends de dansvloer op te gaan. Wakker worden op je verjaardag, zonder papa en mama die voor je zingen is raar, dat miste ik! Maar ’s avonds was het alweer feest dus hup! Voorbereiden! Beer-pongtournament voor 30 personen. Een zeer geslaagde avond met een nog meer geslaagde rekening op ’t einde! Geen idee namelijk! :P

Vorige week zondag zijn we naar 1 van de grootste stadions/stadia/stadi geweest in Europa, het Luzhniki-stadion in Moskou! We hadden kaartjes gehaald voor 1000 roebel (25 euro) met een aantal gasten. De derby Spartak Moscow – CSKA Moscow stond op het programma. Wooow, wat een geweldige sfeer hing er in het stadion. En niet alleen sfeer hing er, ook ontiegelijk veel rook van het vuurwerk dat de hele wedstrijd door werd afgestoken door de fanatieke aanhang van beide clubs. We zaten dichtbij de supporters van CSKA die uiteindelijk met 0-2 wonnen. Gekkenhuis bij die mensen. De wedstrijd wat Spartak betreft was erg slecht en CSKA speelde met vlagen erg goed voetbal. Verdiende uitslag dus.

Afgelopen zondag zijn we naar Izmaylovski market geweest. Een supergrote vlooienmarkt van 1km² waar ze werkelijk alles verkopen. Van de grootste rommel-souvenirs, bondmutsen, matroesjka’s tot aan broeken, jassen, tassen en wapens. De Schoppema is er niks bij. Een mix van allerlei soorten stijlen gebouwen door elkaar. Helaas was een klein deel 3 dagen geleden afgebrand. Dat kwam door de maffia die dat blijkbaar had gedaan.

Inmiddels slaat de winter als een moker in. De temperaturen die vorige week nog rond de 15 graden lagen liggen nu rond het vriespunt. Koud, koud, koud!! Laat het maar snel gaan sneeuwen want dat is beter dan de regen die hier de afgelopen week nogal veel valt. De tijd gaat wel super snel hier en heb het goed naar m’n zin! Gelukkig komen papa, mama en oma binnenkort. Daar heb ik echt heel veel zin in! Mocht je willen skypen dan kan dat natuurlijk via mark.steetsel. Tot snel weer!!

• 26 Oktober 2012 - 23:16

Rianne:

Je hebt weer flink wat meegemaakt broer! Leuk!!
    Fijn dat je toch een echt verjaardagsgevoel hebt gehad daar.
    x

• 01 November 2012 - 12:26

Jolijn:

Even snel door je verhaaltjes heengescrollt en ze bestaan voor zo'n 90% uit vodka drinken ;) haha
    Heb je ook ergens foto's online staan? Of ben je niet zo van het foto's maken?
    Geniet nog van je tijd daar, ik wacht op het volgende verhaaltje :)
    Een land wat ik zelf ook graag nog een keer hoop te bezoeken.