In aanloop naar de eerste officiele lesweek! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu In aanloop naar de eerste officiele lesweek! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu

In aanloop naar de eerste officiele lesweek!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

20 September 2012 | Rusland, Moskou

Het 2e echte sportieve moment in Moskou is een feit. Een pot voetbal met een kerel uit Singapore, 2 andere Nederlanders, een Fransman, een Rus een Mongool (het volk uit Mongolie!!) en een heuse Duitser. Het gekke was alleen dat de kerel uit Singapore het Duitse shirt droeg maar nog geen bal kon aannemen. En raad een wie er bij hem in het team zat... Ja hoor!! Ikke! Maar toch met 15-5 gewonnen!!  Daarna lekker een lange, warme douche met een goed avondmaaltje. De allereerste chique club die we in Moskou van ons lijstje kunnen strepen is “Look in Rooms”. Super gezellige club met verschillende zalen en stijlen. Shit... ik heb nog maar 800 roebel (10 euro)... toch maar ff 2000 roebel bijpinnen. Alles ingetoetst.. wachten op het geld, en............. BAM! En ik kan weer... Oops!! Per ongeluk op de 20000 roebel knop gedrukt. Lompe flappen tappen en natuurlijk geld over de spreekwoordelijke balk smijten. Anders paste het helaas niet in mijn portemonnee! (dat was serieus de reden....)

Vrijdagochtend was het dan zover. De allereerste Russische les. A, B, V, D, Je, Jo, Tss, Tsjuh, Shh, Shii. Het hele alfabet kwam aan bod en werd uitgebreid besproken. Alleen... niemand was eigenlijk bij de les want iedereen had hoofdpijn/slaaptekort etc. Na een goede lunch en 3 uur slaap konden we er weer tegenaan! Simone, het enige Nederlandse meisje hier, was bijna jarig dus gingen we met een aantal internationale studenten uit eten bij de Sushi bar. Mijn 1ste keer sushi was niet zo’n succes maar dit keer heb ik heerlijk gegeten en bleef alles op z’n plaats (om t zo maar ff te zeggen voor de mensen uit C3E op de HU!)

Zaterdag lekker rustig aan gedaan. De hele dag in mijn Hello Kitty pyama rondgeslenterd door de gangen en heel even boodschappen gedaan. Na ’t eten was het zover. De finse jongen Marcus wilde graag een Nederlandse film zien. We wilden New Kids doen maar het werd uiteindelijk LOFT met engelse ondertiteling. Met een groep van 10 man de Nederlands gesproken film gekeken met Engelse ondertiteling maar in plaats van gewoon naar het Nederlandse te lezen ga je toch de hele tijd die ondertiteling lezen. Super irritant!! Soms heb je zelfs van die momenten dat je de Nederlandse woorden niet meer weet en dat je alleen nog maar de Engelse weet, zelfs als je met de andere Nederlanders zit te praten.

7.30 maandagochtend... een irritant gepiep dat me uit mijn droom verstoort in mijn nieuwe bedje. Ik heb namelijk een nieuw kussen, dekbed en fatsoenlijk hoeslaken gehaald. YES! Heerlijk geslapen maar toch zo vroeg.. Waarom? Tijd voor de tweede russische klas alweer. Als dat maar goed gaat.Doordat ik vrijdag dus eigenlijk weinig had opgelet, net als alle anderen kwamen we er met de Nederlanders op maandag achter dat de lerares Duits sprak en dat ze dachten dat The Netherlands/Hollandia/ The Dutch ook vloeibaar Duits spraken. Niet dus... Na de les gevraagd of we mochten wisselen naar een Engelse lerares, waar ik later op terug kom. In ieder geval, deze dag konden we natuurlijk niet zonder goudgeel vocht voorbij laten gaan dus besloten we met de buddies (de Russische hulp voor elke student!) de kroeg in te duiken. Papa’s place is de plek op maandag. Elk uur 4 voor 1, 3 voor 1, 2 voor 1. Dus dat was weer genieten met wodkaatjes en biertjes.

Fris opgestaan en tijd voor de Engelse les. Yes! Nu komt ’t goed... maar zo goed was ’t niet. De oetsjitelnitsa(lerares) die ons in het Engels iets zou moeten bijbrengen sprak welgeteld 20 woorden Engels en was een pure chaoot. Uh.. jaa.... Toch maar terug naar de Duitse klas?? De 4 Dutchmen wisten niet meer wat te doen... Maar gelukkig was het tijd voor de dinsdagavondanimatie, Piva-management. Na menig piva’s baas te hebben gemaakt...OKE! Duitse klas it is! Dus sindsdien zitten we nu bij een Duitse lerares en spijker ik, behalve mijn Engels en Russisch, nu dus ook mijn Duits bij.

Woensdag was de Plekhanov University Open, HET event voor elke student en natuurlijk waren wij daarbij en keken we naar hoe het exchange-team werd afgeslacht door de Russen van 2,50. Om zelf ook nog ff sportief te doen hebben we een potje voetbal gespeeld ’s avonds en natuurlijk weer gewonnen. Go Dutchmen!

De opsomming gaat gewoon door hoor, want inmiddels is het donderdag, 13 september. Na inmiddels al 14 uur Russisch te hebben gehad gaan de 4 individuen richting Gorkiy Park. Het grootste park van Moskou dat ook nog eens aan de rivier de Moskva ligt. Nadat Rutmer, die ons altijd de goede kant op stuurt, dit keer hopeloos faalde en ons 3km van het park uit de metro duwde liepen we een race tegen de klok en onszelf. De lange weg die alsmaar rechtdoor ging was saai en duurde erg lang. Plots was daar een groene verschijning. Een supermarkt!!! Hup, naar binnen. Daar zagen we dat de biertjes ongeveer 3 keer zo duur waren dan bij de normale supermarkten. Colin wilde toch nog even een doosje frambozen verorberen. Toen hij bij de kassa aan kwam, kwam zijn gezonde instelling hem toch wel erg duur te staan (Letterlijk en figuurlijk). 700 roebel mocht er worden afgetikt voor ’t mini-doosje. Let wel, 700 roebel is 17,5 euro!!!!!

Piep-piep-piep-piep-piep-piep in m’n droom... Wat is dat? Shit! alweer vrijdagochtend!! Russische les!!! De eerste 18 uur waren hierna een feit en inmiddels konden we al wel wat kleine dialogen zeggen. Na de lessen hadden we de intro maar wat daar gebeurde snap ik nog steeds niet. Rare russische spelletjes zoals appelhappen met 2 personen zonder handen te gebruiken, uitkleden midden in de kantine en alleen in je onderbroek staan en wasknijpers van het lichaam van een vrouw happen. Tevens op de allergekste plekken die je maar kunt verzinnen. Waarvoor?? Niemand die ’t weet! :-) Maar... toch zat deze jongeman in de groep der overwinnaars en werden we 1ste. De 1ste prijswinnaars kregen een shirt, een sleutelhanger en een heuze plekhanov mok. YES! Gratis dingen, natuurlijk wil de Nederlander dat hebben ! ’s Avonds uitgegaan naar “Rolling Stones” die naast een bar ook een rooftopclub heeft. Dus in de openlucht(gedeeltelijk) met uitzicht over Moskou kunnen genieten van een alcoholische versnapering.

Op zaterdag ben ik naar mijn eerste echte live Ijshockey-wedstrijd geweest. Super vet, een groot stadion en nog immens populair hier. De wedstrijd was tussen een club uit het westen: Spartak Moskou & Amoer, de club uit het oosten van Rusland. Natuurlijk won ons aller Spartak (haha!) met 3-1. Na zo’n wedstrijd krijg je natuurlijk honger en zijn we met de Nederlandse afgezanten, op aandringen van Simone, naar een typisch Russisch restaurant gegaan die de naam Yalki-Palki draagt. Heerlijk buffetje voor 12,50 euro. Kvac is een drankje wat we er gratis bij kregen. Het is een verfrissend, let op... Non-alcoholisch drankje dat eruit ziet als rioolwater.. en raad eens. ’T Smaakt ook zo! Na nog een romantische wandeling met de Nederlandse enclave op het Rode plein een feestje gebouwd in 1 van de kamers met een aantal flesjes/flessen/liters wodka. Goed vertoeven was dat! Daarna lekker onder de wol gekropen rond een uur of 3.
De zondag valt te omschrijven in 3 woorden beginnend met een L. Lekker, lam, lui.

De eerste echte schoolweek is zojuist begonnen. Alle papieren en roosters moeten worden ingeleverd... want ja, je rooster maak je hier zelf! Haha. Je mag ook niet meer dan 30 ECTS (credits) hebben. En ik had er 1 te veel dus nemen ze 1 punt weg van een vak zodat je op 30 komt! Zo grappig hier af en toe. Daarna de eerste les “ Doing business in Russia” wat echt saai was! Wikipedia wordt voorgelezen en van een redelijke fatsoenlijke powerpoint hebben ze hier ook nog nooit gehoord. Gelukkig was het maar 1,5 uur! Tevens doen we ongeveer elke dag boodschappen en koken we ook echte maaltijden met verse groenten en afwisselend rijst, aardappels, pasta. De grootste complimenten van watertandende (nieuw werkwoord?) mede-studenten die met grote ogen staan te kijken hoe lekker wij koken. Dankjewel mama voor alles wat ik van je heb geleerd! Ik kan er hier mijn geld ongeveer mee verdienen! Maandagavond zoals gewoonlijk is “papa’s place” night. Dit keer iets nieuws uitgevonden... in het uur waar alles 4 voor de prijs van 1 is kun je een fles wodka voor maar 330 roebel krijgen. En ja hoor... dat lusten wij Nederlanders wel! De matige DJ was na de fles wodka ook ineens super goed en de voetjes gingen van de vloer en de heupen werden losgedraaid.

Pff...Dinsdagochtend. Had ik maar die fles niet besteld... Maar desalniettemin na een goede douche gewoon weer naar Russische les en weer superveel leren. Inmiddels kan ik uit sommige gesprekken van de Russen al wat opvangen en de meeste dingen lezen die op straat, op school of in de supermarkt staan aangegeven. Dat gebruik ik dan ook meteen. Lekker gekookt en een topmaaltijd op tafel gezet. Broccoli met zalm + sausje en aardappeltjes. Snel nog ff de badkamer en wc schoonmaken en off to Piva-management. Het valt me ook op hoeveel zwervers hier zitten langs de weg en in de metro. Meestal hebben ze een bordje vast met een Russische tekst. Oke, ik kan wel wat lezen maar dan moet ik de tijd nemen, en om nou recht voor zo’n zwerver uitgebreid te gaan staan om te lezen wat er op z’n bordje staat. Dat dan weer net niet! Na het leukste vak hier in Rusland mochten we onze entree-kaart (proputsk) inleveren bij de guards van onze flat(dorm) omdat we zogenaamd met 30 man dronken waren. Later hoorde ik dat ze alleen werden ingenomen omdat de guards zelf ook willen drinken en een statement willen maken bij de school hier zodat zij ook wodkaatjes kunnen drinken onder werktijd.

De ergste, langste, saaiste, slechtste les gehad gisteren. “Doing business in Russia”. De lerares die meer een Tourguide was langs de dure en luxe dinge in Moskou zei ongeveer in 3 uur tijd alleen het woord “Nice” en “Luxury”. It is a big mall, they have Chanel and it’s very expensive, luxury but nice!! Daarna dus maar even de aggressiviteit ervan af gevoetbald en natuurlijk.... weer gewonnen. Viva las Dutchmen! Slaap lekker en tot snel weer!

• 20 September 2012 - 20:10

Mark En Rianne:

leuk verslag weer broertje!! Je hebt weer flink wat mee gemaakt!
    Maarre hebben ze daar geen wiskunde ;-) grapje!! haha

veel plezier
    liefs

• 20 September 2012 - 20:45

Oma:

Wat een leuke uiteenzetting van al je belevenissen.
    Af en toe heb ik er zo erg om moeten lachen dat ik niet verder kon lezen.
    Jullie staan daar zo langzamerhand wel op sterk water.
    Fijn dat je zo goed kunmt koken.

Liefs van oma

• 20 September 2012 - 21:00

Sab:

mark...
    je schrijft erg lachwekkend;)

enjoy life over there

x

• 21 September 2012 - 02:44

Papa En Mama:

Weer een erg leuk verhaal Mark, leest lekker weg. Zal wel net zoiets zijn als jouw koken... Schrijven en koken ben je dus een kei in! En nu ook in Engels, Duits en Russisch. Doing business in russia gaat je toch ook goed af, je weet je boodschappen goed te doen, en weet wat je moet bestellen in de cafe's. Alhoewel je nog weinig snapt van non-À drankjes lees ik. Geniet er van en we lezen graag je volgende verslag.
    Xx mama en papa

• 24 September 2012 - 18:35

Maarten:

Mark,

Mooi man, krijg de indruk dat je wel vermaakt tussen het leren door.
    Wil lijstje van ullie pap en mam ff aanvullen met schrijver.
    Als doing business in Russia niet gaat lukken, kun je nog altijd writing in Russia (of gewoon hollandisch) gaan doen. Kijk uit naar je volgende verhaal..............

Mzzl Maarten