De eerste week... - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu De eerste week... - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu

De eerste week...

Blijf op de hoogte en volg Mark

07 September 2012 | Rusland, Moskou

Zo… de gordel van mijn stoel in het Air-berlin vliegtuig zit goed stevig vast. Je weet tenslotte maar nooit met die Duitsers he. Maar na 3,5 uur kwam ik dan eindelijk aan in het regenachtige Domodedovo. Het grootste vliegveld van Rusland met een heel eigen vliegtuigenkerkhof wat je kunt zien rechtstreeks nadat je geland bent. Nadat we uiteindelijk het land in mochten en onze registration card kregen werden we daarna opgehaald door de buddies (Russische studenten) die ons meenamen naar onze eindbestemming: de dormitory in hartje Moskou. Onderweg kwamen we vooral slechte gebouwen en veel oude soviet-flats tegen. De indruk was chaotisch; nog meer wanneer we ineens overal mensen over het spoor zagen lopen langs de trein af. En dat terwijl de trein er gewoon langsheen raasde. Het stamcafe werd gelijk de eerste avond al bezet met een man of 20 waar we ook onze eerste echte Russische maaltijd mochten verorberen. Worstjes met een of andere rare salade. Best goed te doen!!

Het visum wat je aanvraagt in Nederlands is maar voor een kleine periode geldig dus die moet hier weer verlengd worden door de school. Na in de ochtend om 9 uur opgestaan te zijn en heel mooi bureaucratisch op en neer geping-pongt te worden op de University met een 100 keer gehoord te hebben: “Don’t ask why, this is Russia” uiteindelijk het nestje weer gevonden en de kamer ingericht. Heuuj!! Mannenkamer!! Inrichten?? Wat is dat?? Later zijn we naar een club gegaan genaamd: Papa’s Place waar al snel duidelijk werd dat bier voor mietjes is en een wodka-shotje een dubbele hoeveelheid bevat dan in Nederland. Na een aantal vazen bier en vissenkommen met wodka de dansvloer maar eens onveilig gemaakt voor de eerste keer in Rusland. De regel hier in de “dorm” is dat je tussen 1 en 6 niet naar binnen of naar buiten mag. Dus... moesten we gelijk beslissen of we tot 1uur of tot 6uur vazen en vissenkommen naar binnen gingen werken. Natuurlijk werd het bij de “Dutchmen” zoals verwacht... 6 uur.

Uhm.... Ik merk inmiddels dat wodka ook niet goed voor je hersenen is want wat we vrijdag precies hebben gedaan...??? Gelukkig heb ik hulp van mijn 2 roommates hier (die gelukkig ook Nederlands zijn). Een stadsverkenning op vrijdag met een aantal buddies werd opgezet en daar waren wij met onze brakke koppies natuurlijk ook bij. Het kremlin, het rode plein, en het bekendste kerkje van het Rode plein werden aangedaan en natuurlijk hebben we lekker de toerist uitgehangen met onze telefoons om foto’s te maken. (deze zijn trouwens te zien op Facebook, en ik zal er hier ook wat plaatsen!) Na de tour werd er natuurlijk weer bier gedronken en hebben we wat Russische specialiteiten gegeten. Daarna lekker nog in het stamcafeetje gezeten beter bekend als de “Gheijneken bar”.

Zaterdag was het Moskou’s verjaardag. Ze werden 865 jaar dus iedereen opgedirkt met de haar in de scheiding en een grote glimlach richting het rode plein. Maar blijkbaar was het daar alleen voor Poetin en z’n vriendjes want het plein was hermetisch afgesloten. Er zouden overal feesten zijn maar er gebeurde nergens wat. Huh.. dat is raar... Maar toen bleek achteraf dat we een dag te vroeg waren. Uiteindelijk pannekoekjes (blieni) gegeten in het winkelcentrum en ’s avonds heerlijk aan de shisha gezeten in een barretje met natuurlijk.. je raad het al: Piva’s! De halve liters werden weer schoon naar binnengeschoven en om 1 uur was het tijd om de oogjes dicht te doen.

Ja... Eindelijk de feestdag!!! Maar zo schijtziek geworden van de drukte dat we maar naar de Arbat zijn geegaan. Ik zal ff snel proberen uit te leggen wat dat is... Het moest het Manhattan van Moskou worden, helaas ziet het eruit als de soviet versie ervan en werd de plank volledig misgeslagen door de hamer en de sikkel. Wel leuk om te zien dat er een straat kan zijn met zoveel dure auto’s en dure winkels in 1. Na de Arbat werd het tijd om de Мекдоналдс van dichtbij te gaan bekijken. Ja! De McDonalds werd het en zelfs de McKroket was vervangen door Burger a la Rus. Een heerlijk vers bruin broodje met verse ijsbergsla een smaakvol lapje vlees en knapperige bacon topping erop kon ik zo in 1 minuut laten verdwijnen. ’s Avonds was het weer raak en vloeide het bier en de wodka weer rijkelijk.

Wist je trouwens dat het hier in Rusland gewoon toegestaan is om onder je lekke band een skateboard te proppen en gewoon op dat skateboard door te rijden. Het zag er zo raar uit maar serieus een halfdoorgezakt skateboard werd gebruikt om mee te rijden. Jammergenoeg geen foto kunnen maken, hij ging namelijk nog best hard!

I’m on a boat!! Tourtje gemaakt met de boot over de Moskva. De rivier die recht door Moskou loopt komt langs alle mooie bezienswaardigheden. De foto’s op facebook en hier een aantal zullen genoeg zeggen. Zoals bijna elke dag werden daarna de boodschappen gehaald en werd er weer bier en sterke drank weggetikt. Heerlijk tot 6 uur doorgegaan en uiteindelijk in ’t bedje belandt.
Dinsdag een rustig dagje gehad en op eigen houtje naar een supermarkt geweest die eigenlijk de echte schoppema is... want daar hebben ze echt alles!! Je kunt ’t vergelijken met een Makro alleen dan 5 keer zo groot. Piva-management oftewel beermanagement op dinsdagavond, gezellig! Maar niet voor kamer 504 want de Nederlandse afgezanten hadden de keukenbeurt en moesten schoonmaken en EINDELIJK!! Kregen we waarschijnlijk Internet! ( want ook het afspreken van dingen en tijden is moeilijk in Rusland) Gelijk een wasje gedraaid met Ariel wasPOEDER want iets anders is volgens de wasvrouwen niet goed en daar is bovendien de andere wasmachine ook door kapot gegaan. Die klote Persil ook altijd he?! :-P

Ja... de eerste week was een feit toen we woensdagochtend wakker werden hadden we INTERNET!! JAAAAA!! Dus de hele dag op internet gezeten en genoten van het vernuft dat zich kabelinternet noemt. ’s Avonds... jaaa! Je raad het al. Een shisha barretje opgezocht en gezellig gekletst in het engels met al onze internationale vrienden. Na alle kinderprogramma’s zoals de powerrangers, boes boes, bassie & adriaan en pokemon te hebben besproken weer onder de wol gekropen. Wel fijn dat het bed ook 1,90 is en laat ik dat nou ook net zijn dus de foetus-houding is 1 van de favoriete standen in bed. ]

Van de week meer onzin en dingen die we meegemaakt hebben in het prachtige maar vooral onbegrijpelijke Rusland!!

• 07 September 2012 - 17:51

Ha die Mark,

Nou nou, jij hebt al veel meegemaakt zeg die eerste week. Ben je daar op vakantie of om te studeren :-) ?? Nee, gekheid, geniet er lekker van en blijf vooral zulke leuke verhalen schrijven.
    We spreken elkaar (op Skype)

• 07 September 2012 - 19:09

Dirk Vergeer:

Hey Markie,
    Klinkt goed daar haha, party-animal ;-). Veel succes (vooral nu het echte leven toch begonnen is)en plezier en we wachten je volgende verhaal rustig af!

Ciao, Dirk

• 07 September 2012 - 20:36

Marga :

Hè gozer, leuk om je avonturen te lezen, je hebt een leuke hand van schrijven!
    Skypen moet nog even wachten aangezien je nichtje de webcam gejat heeft.
    Veel plezier daar en tot snel xxxxx

• 08 September 2012 - 13:01

Mark En Rianne:

Ha (schoon)broer,

leuk om je verhaal te lezen!
    Je hebt je het russische (drank)leven al aardig eigen gemaakt zo te lezen. ;-)
    Veel succes met de eerste schoolweek.
    xxxx

• 16 September 2012 - 20:18

Oma:

Ha die Mark.
    Heb zijuist je verslag gelezen, nadat we samen op skype hadden gezeten.
    Leuk zoals je van allerlei dingen verteld.
    Zie uit naar je volgende berichten.
    Liefs van Oma xx

Papa:

Hoi, waar blijft het verslag van week 2, en 3 bijna? Las dat je ook naar een ijshockey wedstrijd bent geweest? Lees graag weer je verslag. Xx papa

• 18 September 2012 - 04:23

Papa:

Oeps, sorry te vaak op plaatsen gedrukt :-)