Papa, Mama & Oma in Moskou!! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu Papa, Mama & Oma in Moskou!! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu

Papa, Mama & Oma in Moskou!!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

20 December 2012 | Rusland, Moskou

Eindelijk was het dan zover! Papa, Mama en Oma zouden naar Moskou komen om hun favoriete zoon en kleinzoon te zien! Na de hele dag al gespannen te zijn over hoe laat ze nou precies zouden aankomen kon ik ze iets na 7 uur in de avond eindelijk ophalen vanaf het treinstation in Moskou. Geweldig om ze te zien!! Na de knuffels en de kussen was het tijd om ze naar het hotel te escorteren op het schiereiland van Moskou. Normaal heb je binnen 1 minuut een gipsy-cab gevonden maar toen ik deze keer gelijk indruk op ze wilde maken was dat natuurlijk niet het geval. Uiteindelijk een meneer gevonden die ons daar heen wilde brengen. Na de eerste cultuurschok die ze met z’n 3tjes kregen over het verkeer was het tijd voor de volgende. Het hotel bleek een apart hotel te zijn. Desalniettemin wel een goed hotel maar de locatie was apart en de kamers, zo bleek later waren nog aparter. Een groot 2-persoonsbed in oma’s kamer en ongeveer 50cm daar naast om nog te lopen. Uhh.. en de koffer dan? Ja, daar was eigenlijk amper plek voor. Ook niet in de mooie kast die er niet was! Ach, ja we slapen hier toch alleen maar dus dan maakt het niet zo uit.

Na geinstalleerd te zijn in de kamers was het tijd om de koffer te openen die ze voor mij hadden meegenomen. 20 kilo schoon aan de haak was ie. Maar wat zit er dan in?.... Woooow! De hele koffer zat vol met spulletjes uit Nederland. Eten, drinken e.a. spullen die ik allemaal kon gebruiken. Ongeveer 15 kilo aan levensmiddelen met o.a. Pindakaas, pringles, Knorr-zakjes, drop, drop-fruit duo’s, knakworsten, erwtensoep, Hollandse sauzen en ga zo maar door! Ook zaten er cadeautjes in voor Sinterklaas, waar ik later nog op terug zal komen. Maar ook cadeautjes nog voor mijn verjaardag! Papa en Mama waren naar Amerika geweest en hadden voor mij een echte NY Yankees pet en t-shirt meegenomen en een vet t-shirt van het Florida drinking team in de vorm van het Heineken logo! Oma had voor mij een hele mooie, nieuwe tas zodat ik er weer goed opstond op school. Van de familie van Amstel heb ik, net zoals van de rest, heerlijke lekkernijen voor de decembermaand gekregen en de pokerchipsset die hier inmiddels al gesneuveld was! Dankjewel allemaal hiervoor! De cadeau’s bevallen nog steeds allemaal erg goed!

Daarna hadden we allemaal wel trek en zijn we na een wandeling van ruim een uur uitgekomen op de oude Arbat. Dat is het oudste winkelstraatje van Moskou. Lekker gegeten in een restaurant daar en natuurlijk moesten de wijn en het bier getest worden. Omdat de reis vermoeiend was heb ik ze daarna naar het hotel gebracht en ik uiteindelijk onder de wol in mijn eigen bedje gekropen. De volgende ochtend gingen we meteen op pad om te kijken naar wat voor moois Moskou allemaal te bieden had. De hop-on/hop-off bus, ook wel de Hip-hop bus genoemd he oma!! ;) was erg leuk om alles alvast in z’n geheel te laten zien. De dagen daarna waren erg fijn met ze allemaal. Natuurlijk zijn we op het Rode plein geweest, hebben we de “ijsjeskathedraal” van dichtbij gezien, zijn we in het nationaal historisch museum geweest en in het kremlin van Moskou. Hier wordt overigens nog steeds in gewerkt door de grote leider van Rusland, Poetin. De verschillende kleine kerkjes zijn allemaal opengesteld om te bekijken. De uien op de torens zijn mooi om te zien en de kerkjes en kathedralen van binnen ook.

De “GUM” was van de buitenkant net zo mooi als van de binnenkant eigenlijk. De 100.000en lampjes aan de buitenkant van het gebouw op het rode plein verraden al dat, wat het ook mocht zijn daarbinnen, het wel eens duur en sjiek kon zijn. En ja hoor van Dior naar Burberry en Gucci, alles is daar te vinden als het maar duur is, klinkt of lijkt. Elke avond zijn we lekker uit eten geweest. De keuze is reuze dus hebben we vanalles wat gehad. De echte Russische/Oekrainse keuken, een all-round restaurant en mexicaanse Pancho Villa. Tevens heerlijk ontbeten met ze na ruim 3 maanden. Heerlijk!

Natuurlijk was de Ismaylov ook een van de mooie hoogtepunten van het bezoek. Uren in de kou met -7 rondlopen langs allerlei kraampjes met rommel, rommel en af en toe nog eens wat mindere rommel. Bontmutsen, Matroesjka’s (de poppen die in elkaar zitten en opent, steeds kleiner worden, weetjewel!) e.a. voorwerpen. Het was erg koud na die uren maar gelukkig konden we bij de SubWay met een broodje opwarmen. Naar beneden, zo’n 65 meter onder de grond kruipen met de roltrap. Aangezien Oma nogal hoogtevrees heeft en het niet zo op de roltrappen heeft had ik een rugzak bij me. Oma die kroop mooi achter mij weg met haar hoofd in mijn jas! Toch heeft ze het al die dagen geweldig volgehouden net als papa en mama! Echt goed want je loopt toch erg veel en het is erg vermoeiend.De laatste ochtend hebben we nog even over de Arbat gelopen en heerlijk geluncht samen. De eerste dag was het geweldig weer en hebben we alles in ’t zonnetje op de foto kunnen zetten en nu was het koud en begon het zelfs te sneeuwen. Je kunt dus zeggen dat ze met z’n 3tjes al het mooie van Moskou hebben meegemaakt. Geen regen maar alleen maar sneeuw en zon!! Daarna was het dan toch zo ver om ze op de trein te zetten en ze weer te zien vertrekken. Had het ff flink moeilijk! Wilde of mee... of wilde ze hier hoduen! Maar gelukkig, ondanks mijn geweldige tijd die ik hier heb ben ik toch blij om binnenkort (5 WEKEN!) iedereen weer te zien! Ik ben sowieso wat dingetjes vergeten te vertellen over deze dagen. Toch een kleine impressie van deze 5 dagen die voor mij zeker 1 van de hoogtepunten hier in Moskou waren!

• 20 December 2012 - 09:01

Papa:

Hoi Mark,
    Je hebt onze 5 fantastische dagen met jou in Moskou mooi verwoord. En zo was het ook, 5 hele bijzondere dagen om het Russische Moskou te zien, maar vooral fijn dat we 5 daagjes bij jou waren. Skypen is leuk, maar je echt vast kunnen pakken veel leuker. Je bent een goede gids geweest, zonder jou hadden we het niet gered daar, want echt alles is in het Russisch, de borden, de taal alles. En jij spreekt en leest dat zomaar na 3 maanden. hartstikke goed! Je hebt nog een paar leuke tochten voor de boeg de komende weken, geniet daarvan, maak je examens goed en ik ben blij als je dan eind januari weer thuis bent.
    xx, papa

• 20 December 2012 - 14:21

Oma:

Hoi Mark

Een heel mooi reisverslag van alles wat we hebben gezien.
    Ik heb heel erg van de reis genoten en een goede indruk gekregen van Moskou.
    Je was een geweldoge gids en hebt er voor mij een omvergetelijke reis van gemaakt.
    Het was ook leuk om je russisch te horen praten, wij begrepen niets van de taal, was erg moeilijk
    dat heb je toch maar snel geleerd.
    En alhoewel ik vooral in het begin de lange roltrappen doodeng vond ging het toch steeds beter,
    dank dat je steeds voor me stond. 65 meter is ook wel erg hoog.
    Ik wens je een hele fijne reis op de hondensleden.
    Nog een goed verblijf en hoop dat je examens allemaal haalt.
    Nog een paar weken en we zien je weer .
    Liefs van Oma

• 21 December 2012 - 13:09

Marga :

Ontroerd heb ik je verhaal gelezen, er straalt onvoorwaardelijke liefde door je verhaal heen!
    Kan niet wachten tot je weer terug bent gozer. Geniet van je laatste weken in Moskou en we zullen proberen om met Kerst te skypen .

Heel veel Liefs en knuffels Marga