De eerste sneeuw.... aaand it’s gone! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu De eerste sneeuw.... aaand it’s gone! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Mark Steetsel - WaarBenJij.nu

De eerste sneeuw.... aaand it’s gone!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

01 November 2012 | Rusland, Moskou

Onze Kroatische vrienden hadden ons uitgenodigd om in de sjieke buurt waar Mato, de Kroaat die de Ashan Product manager als vader heeft en dus een lekker huisje, woont op bezoek te komen voor een potje FIFA, chips, cola, muziek en geouwehoer. Natuurlijk wilde ik dat wel. Fifa op de PS3 mis ik namelijk nogal. De allerslechtste nummers als: Peter Andre – Mysterious Girl, Another level – Freak me en de grootste relnicht van allemaal: Jody Bernal! Na een pot of 20 en een glaasje zeer goede, dure rode wijn met de geweldige stiefvader van Mato zijn we toch maar weer naar de dorm teruggegaan aangezien we die dag de keuken moesten laten blinken en voorzien van veul zooi! Genaamd schoonmaakmiddel. Mato bood aan ons naar huis te brengen in de Range Rover van z’n vader.... Wat later eigenlijk een Ford Mondeo bleek te zijn omdat z’n vader niet thuis was.

Als ik moet schetsen hoe het verkeer hier rijdt dan kan ik maar 1 ding zeggen. Ogen dicht en gaan!! Er staan wel strepen op de weg maar iedereen rijdt door elkaar heen. De structuur die daar officieel in hoort te zitten is ver te zoeken. Een verdwaalde toerist zie je af en toe half huilend in de auto zitten achter het stuur omdat het te chaotisch is. Na bijna 2 aanrijdingen waren we eindelijk bij de dorm aangekomen om schoon te maken en daarna onder de wol te kruipen want.....

De volgende dag was het weer tijd om naar school te gaan om 8.30. We moesten wel want volgende week hebben we ons eerste russische examen. Dus veel lessen volgen om te zorgen dat we hopelijk ’t examen redelijk kunnen maken volgende week. Dat moet toch wel lukken zou je denken met 16 uur per week Russisch praten, lezen, schrijven en zelfs denken.

Inmiddels kan ik al kleine gesprekken voeren met de inwoners van Moskou. Hakkelend en met handen en voeten kan ik vertellen wat ik wil en het over school hebben of over het weer. Of de meer boeiende onderwerpen zoals voetbal, alcohol en clubs hier :-P.

Dan denk je toch... als je een woordje Russisch kunt dat je ook wel weet hoe je ergens moet komen. Nee hoor! Afgelopen week was het dan zo ver... 3 uur rondlopen en rondrijden in Moskou omdat je niet weet waar je moet zijn. Hallo meneer de taxichauffeur, wij moeten naar Bar “Crazy Duck”, hoeveel kost dat? 300r, stap maar in dan zet ik jullie daar af. TOP! In stappen en gaan. Maar de 1ste taxichauffeur wist het niet hoor. Bij 1 of ander metrostation waar ’t dicht in de buurt moest zijn werden we de auto uitgegooid en gingen we op zoek. Een andere taxi die stopte, want alle zwarte “gipsy” cabs stoppen hier om de 2 seconen recht voor je voeten, die wist het wel te vinden. Hij stuurde ons de geheel andere kant van Moskou op en zat helemaal fout. Na wat overleg met de andere dronken partij die het wel had gevonden kwamen we op het volgende uit: “IK: Waar moeten we zijn?” Rutmer: “Crazy duck! of is ’t nou Hungry Duck?” IK: Wij lopen nu rond... waar is ’t ergens?” Rutmer: “ Nummer 27”! Bedankt voor de info Rutmer!!!!!!! (achteraf bleek het niet eens nr. 27 te zijn maar goed... Niet gevonden, dus dan maar bier drinken in de metro en bij de 50/50 shop die 24/7 open is. Nogmaals bedankt Rutmer! ;)

Vrijdag was er een halloween party in de Heineken bar, aangezien Halloween ook hier valt op 31 oktober, en dat is op een woensdag, is er 2 weekenden feest voor halloween. Ons rustige, stamcafeetje was omgetoverd tot horrorpaleis en er liepen wat horrorfiguren rond zeg! Ook natuurlijk een paar prachtige duivels en engeltjes maar vooral veel oudere mensen wat overigens ook gruwelijk gezellig was. Een heerlijke dronken, gekke avond!

Ook was er nog tijd voor het wodka-museum, HIK! 60r om binnen te komen en een aantal flessen op een rijtje te zien. Daar krijg je natuurlijk alleen maar meer dorst van en het museum was ook niet zo interessant als we van te voren dachten. Wat wel interessant was, was dat je maar 60r hoefde te betalen (1,5 euro) om binnen te komen. Het allerinteressantste was dat je voor die prijs ook een gratis shot wodka kreeg. Dus wat leek ons nou een goed idee... Naar binnen gaan, gratis shotje wodka ophalen, weer naar buiten... En ja hoor! Weer naar binnen, goedemiddag ik kom voor ’t gratis shotje! Herhaal dit een stuk of 10 keer en je bent enigszins goed onderweg ;)

Zaterdag geeindigd in de Cuba Libre, een echt nijmeegs cafe zou je ’t kunnen noemen. Niet heel groot maar super gezellig. Voor de Hol-Cro-Azy combinatie was het weer tijd voor een flesje Russisch sap a.ka Wodka. Na een gezellige avond gingen we naar buiten en vonden we de a 1ste goede sneeuw die we hadden gezien in Moskou. Een klein sneeuwballengevecht was het gevolg en een grote sneeuwstorm toen we naar de metro moesten lopen. En zoals mensen vaak zeggen, en ik kan ’t nu beamen! Moskou is ECHT geweldig als ’t wit is!

Zondag was het dan zover... waarschijnlijk de wedstrijd van het jaar: Feyenoord – Ajax. Allereerst wil ik mijn Google Maps app op mijn telefoon bedanken voor het rechtstreeks goed sturen naar de eniste Nederlandse bar in Moskou. Een meisje uit Nederland die hier ook zit had ons verteld over de “Nachtwacht bar”. De eerste uitdaging was daar zien te geraken. De guard bij de dorm die ons naar buiten liet, grapte al... Gaan jullie lopend of zwemmend? En inderdaad wat een zooi was dat zeg.. ongeloofelijk. De sneeuw van de vorige dag was gaan smelten en was water geworden. Gelukkig kennen ze hier de meest innoverende rioolsysteemvoorzieningen ter wereld... NOTT!! De weg was 1 grote plas of een rivier en daar moest je dan doorheen lopen. Ik had de schoenen aan waar ik van dacht dat ze waterdicht waren maar helaas.... ik kwam al snel van een koude kermis thuis. Niet dat er een kermis was ofzo... Of zou ik moeten zeggen natte kermis? Uhh achja je begrijpt me wel!

En ja hoor! Google Maps bedankt! In 1 keer vonden we het cafe waar we heerlijk voetbal hebben gekeken, echte Heineken pils hebben gedronken!! En waar we verse, zelfgemaakte bitterballen van de Nederlandse eigenaar kregen! ’S Avonds na de wedstrijd, die overigens in 2-2 eindigde, moest ik nog aan mijn course project van National Economy verder want die moest af de volgende dag. 20 pagina’s en ik was nog maar bij pag. 10 $Q#@$!!

Maandag was dus de deadline en ik heb na de russische les continu aan het course project gezeten... en wat denk je.. op tijd af! Vergeet ik ’t te versturen!! Sjonge jonge... om 1 uur (1 uur te laat dus!) nog snel verzonden en goedgekeurd! YES!

De Russische test kwam nu wel erg dichtbij en het was toch echt tijd om aan de studie te gaan in ’t Russisch. Woensdag en donderdag krijgen we de test. Dus BLOKKEN!! Woensdag: tekst + vragen beantwoorden en grammatica. Donderdag: dialogen en vertellen over je familie, jezelf en je leven in Moskou.

Vandaag, Donderdag, heb ik de toetsuitslagen terug van gisteren. 76% en 100% !! Ik kan dus wel zeggen dat ik de goeie kant op ga met mijn Russisch. Vandaag gesproken met mijn lerares over de onderwerpen en dat ging ook goed dus ’t kan niet meer mis. Ik moet trouwens gaan want moet nog een soort van halloweenkostuum halen voor a.s. zaterdag. We hebben een tafel gereserveerd in de grote discotheek waar de halloween party is dus moeten we er ook wel goed opstaan he! Doei xx

  • 01 November 2012 - 12:52

    Simone:

    Leuk verhaal Mark! Blij dat de Nachtwacht cafe goed is bevallen!
    Groetjes van het Nederlandse meisje wat hier ook zit :P

  • 01 November 2012 - 14:29

    J.H.Steetsel-Cousin:

    Hoi Mark

    Bedankt dat je me de berichten doorstuurt.Ik geniet er steeds weer van om al je belevenissen te lezen.
    Het moet een geweldige ervaring voor je zijn om dit allemaal mee te maken.
    Stuur je zo nog een persoonlijke mail.
    Groetjes van oma

  • 01 November 2012 - 15:58

    Mellow:

    Vodka hier, vodka daar ;) dan ben je wel een hele slimme jongen dat je zulke hoge cijfers hebt gescoord ondanks alle alcohol-consumptie tussen het leren door!
    Alvast veel plezier met de rest van alle feestjes ;)

  • 01 November 2012 - 19:51

    Papa:

    Goed gedaan Mark, goede punten halen en ook genieten daar! x

  • 03 November 2012 - 08:30

    Marga:

    Hey Mark,

    Net weer de laatste twee verslagen van je gelezen, wat goed dat je het zo naar je zin hebt!
    Al kan ik mij niet aan het idee onttrekken dat je straks nog een cursus bij de AA moet gaan volgen om van je wodka verslaving af te komen wahahahaha. Nee hoor gast geniet maar lekker!
    Dikke knuf van mij xxxxx

    Liefts Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 7495

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 25 Januari 2013

Plekhanov University, Moscow, Russia

Landen bezocht: